Çok fazla şeker tükettiğimiz zaman vücudumuzda neler olur?

Peki şeker vücuda girdikten sonra vücuda hangi etkileri yapıyor ve bizi nasıl etkiliyor? Şeker tüketiminin vücuda zararları ?10 min


165
99 shares, 165 points

Özellikle sabah saatlerinde vücudun enerjisini bulmak için bol şekerli bir kahve veya reçel, çikolata ile tüketmek için hazırlanmış krep benzeri şeyler tüketiyor olabilirsiniz. Bunların yanında günlük hayatta oldukça zararsız gibi görünen dondurma, küçük şekerler veya meyve suları aslında içinde bulundurduğu şeker sebebiyle vücudunuza tahmin ettiğinizden çok daha fazla miktarda zarar verebilir. Sadece tat alma duyumuzu harekete geçiren besinler değil aynı zamanda et ve çeşitli ekmeklerde içinde vücudumuza zararlı olabilecek miktarda şeker bulunduruyor olabilir.

Çok fazla şeker tükettiğimiz zaman vücudumuzda neler olur?
Çok fazla şeker tükettiğimiz zaman vücudumuzda neler olur?

Birçok insan şekeri dilimizdeki tat alma duyularının tatlı bölgesine harekete geçiren yiyecek veya besin olarak tanımlıyor olabilir. Fakat şekerim tıp dünyasındaki üç alandaki tanımı toksik, bağımlılık yapıcı ve ölümcüldür.

Yurt dışındaki yapılan araştırmalara göre doktorlar şekerin günlük diyet alışkanlıklarını bozan ve vücudun gereksiz ya kazanmasına sebep olan en temel besinler arasında yer alıyor. Üstelik şeker fazla kullanılmaya başladığı zaman vücutta bağımlılık etkisi yaratıyor ve bu yüzden insanlar her geçen gün daha fazla şeker tüketimi yapmak istiyor. Bu bağımlılık etkisi sadece yetişkin insanlarda değil aynı zamanda küçük yaşta çok fazla şeker tüketen bireylerde de hızlı bir şekilde ortaya çıkabiliyor.

Peki şeker vücuda girdikten sonra vücuda hangi etkileri yapıyor ve bizi nasıl etkiliyor?

Aşırı şeker vücuda neden zarar verir?

Amerika’da yapılan araştırmalara göre ortalama olarak her bir birey günde 32 çay kaşığı kadar şeker tüketimi yapıyor. Bahsettiğimiz bu istatistiksel bilgi 2015 yılında yapılan araştırmalar sonucunda ortaya çıkmıştır. Fakat günümüzde tekrar uygulanan bu testler sonucunda insanların günlük olarak şeker tüketimi artmaya devam ediyor.

Aynı zamanda bilim adamları geçmişe dönük araştırma yaptıkları zaman 1700’lü yıllarda dünya üzerindeki insanların ortalama şeker tüketimi sadece 2 çay kaşığıydı. Eskiden insanlar sadece doğal besinler ile beslendikleri için meyve sebze gibi yiyeceklerden şeker alıyor ve bu yüzden de ilave şeker almak zorunda kalmıyorlardı. Fakat günümüzde birçok yiyecek firmasının yapay olarak besinlere ekledikleri şekerlerden etkenlerden dolayı günlük tüketim aşırı derecede artmış gibi görünüyor.

Fabrikalar tarafından besinlerin içine eklenen glikoz ve fruktoz şurupları istemeden ve ihtiyacımızdan çok daha fazla şeker almamıza sebep oluyor. Firmaların bu yöntemi tercih etmesinin temel sebebi ise glikoz şurubunun doğal şekere göre %20 daha ucuz olması. Ne yazık ki dünya genelinde üretim yapan ve ürünlerini milyonlarca kişiye satan firmalar maddi olarak kazanç sağlamak için insan sağlığını tehlikeye atıyor.

Üstelik aşırı miktarda şeker almaya göre aşırı miktarda glikoz ve fruktoz şurubu tüketmek çok daha büyük zararları beraberinde getiriyor. İnsan vücudu bu yapay besin kaynaklarına doğal şeker olarak algılamadığı için koşulsuz şartsız depo etmeye başlıyor ve bu durum çağımızın en büyük problemlerinden bir tanesi olan obeziteyi beraberinde getiriyor.

Aşırı şeker tüketiminin etkileri

Karaciğer tehditleri : Aşırı derecede şeker tüketmek karaciğeri aşırı miktarda alkol almak ile aynı etkiyi yapar. Vücuda aldığınız tüm şekerlerin üzerinden geçtiği tek bir organ vardır o da karaciğer. Sürekli olarak vücuda giren şekerleri işlemeye çalışan karaciğer bir süre sonra birçok sağlık sorunu ile karşı karşıya kalır.

Kilo alma ve insülin direnci oluşması : Fruktoz ve glikoz şurubu vücuda girdikten sonra insülin direnci adı verilen problemi ortaya çıkartır ve bu yüzden insanların iştah algılama durumu değiştirip gösterir. İnsülin direnci oluştuktan sonra insanlar doyduğunu anlayamaz ve bu yüzden çok daha fazla yemek yemeye ve şeker almaya devam eder. Bu da kilo almaya sebep olur.

Metabolizma bozuklukları : Aşırı miktarda şeker olan kişilerde metabolizmanın çalışma düzeni değişiklik göstermeye başlar ve genetik olarak çok hızlı bir metabolizmaya sahip olsanız bile metabolizma hızınız zaman içerisinde azalmaya başlar.

Ürik asit seviyesinin artması : Vücuttaki ürik asit seviyesinin artması kalp ve böbrek rahatsızlıklarına sebep olur. Bununla beraber yukarıda bahsettiğimiz diğer 3 sebep vücudun bir süre sonra iflas etmesine sebep olabilir.

Şeker tüketimi nasıl kontrol edilir?

Doğal formda bulunan şeker vücuda aşırı miktarda alınmadığı sürece sağlığımıza olumsuz bir etki yapmaz. Bu durumda doğal yollarla oluşmuş şekeri tüketmek istiyorsanız mümkün olduğu kadar marketlerde satılan hazır ürünleri tüketmemeye özen göstermek gerekiyor. Dünya üzerindeki sağlık kuruluşları tarafından yapılan araştırmaya göre marketlerde satılan besinler %74’ü fruktoz ve glikoz şurubuna sahip. Bu yüzden herhangi bir ürünü satın alırken mutlaka içindekiler bölümünü okuyarak içinde glikoz ve fruktoz şurubu olup olmadığını kontrol etmenizi tavsiye ediyoruz.

Sağlıklı bir vücut için gerekli olan şeker miktarı günlük olarak 25 gramın altındadır. Bahsettiğimiz bu 25 gram sağlıklı diye düşünerek yediğimiz meyveler ve diğer temel gıdalar için de geçerlidir. Unutmayın ki içinde şeker bulunan meyvelerden doğal olduğunu düşünerek aşırı miktarda tüketmek bahsettiğimiz tüm hastalıklara sebebiyet verebilir. Bu yüzden tükettiğiniz besinlerin ne kadar şekere sahip olduğunu kontrol etmeli ve buna göre beslenme alışkanlıklarınızı değiştirmelisiniz.

Diyet yapan insanların canı şeker istediği zaman genellikle en çok tercih edilen yöntem şekersiz olarak satılan içeceklere yönelmek oluyor. Özellikle sıcak zamanlarda buz gibi şekersiz bir kola içmek diyet yapan kişiler tarafından herhangi bir zarar olmadığını düşündürtüyor. Aslında teorik olarak şekersiz içeceklerin içindekiler bölümüne bakacak olursanız glikoz ve fruktoz şurubu olmadığını görebilirsiniz. Fakat bu içeceklerin içinde beyne tatlı bir şey tüketiyor hissi vermek için aspartam adı verilen yapay bir kimyasal karıştırılır. Her ne kadar vücudunuza şeker almıyor olsanız da bahsettiğimiz bu kimyasal madde insülin direnci oluşturur ve iştahınızı sürekli artmasına sebep olur.

Sizleri bahsettiğimiz tüm bu tehlikeleri göz önünde bulundurarak yediğiniz besinleri kontrol ederseniz şekerden alacağınız zararı minimum seviyeye indirebilirsiniz.

Şeker isteğini nasıl kontrol edebiliriz?

Yurt dışında yapılan araştırmalar gösteriyor ki insanlar genellikle psikolojik olarak hissettiği duygu değişiminden dolayı şeker ihtiyacı duyuyor. Herhangi bir olaya çok sinirlendiğinizde veya aşırı derecede mutlu olduğunuzda aslında şeker ihtiyacımız olmamasına rağmen beyin otomatik olarak sizi tatlı bir şeyler tüketmek için yönlendiriyor. Bu durumu kontrol altına almak için ise şeker krizi geldiği anda kendinize hakim olarak şeker tüketimi yapmamak en önemli ve kritik nokta. Gerçek anlamda vücudunuz şeker istemediği için ilk anda bu krizi atlatabilirseniz yaklaşık olarak yarım saat içerisinde artık vücudumuz şeker istemiyor olacaktır.Bununla beraber ne yazık ki güçlü iradeye sahip olamayan insanlar şeker krizi geldiği anda hemen tatlı bir şeyler tüketerek bu krizi yatıştırmaya çalışıyor. Fakat bilmeniz gereken önemli bir şey var ki siz şeker yemeye devam ettikçe vücudunuzun sizden şeker isteme oranı gün geçtikçe daha fazla olacaktır. Eğer bu duruma engel olamazsınız her geçen gün kilo almaya ve sağlıksız bir yaşam yolunda ilerlemeye mahkûm olabilirsiniz. Bu yüzden şeker yemek konusunda mümkün olduğu kadar kendinizi kontrol altına almalısınız.

 


Beğendin mi? Arkadaşlarınla Paylaş O Zaman!

165
99 shares, 165 points

Sizin Tepkiniz Nedir?

Üzgün! Üzgün!
6
Üzgün!
SEVİMLİ! SEVİMLİ!
7
SEVİMLİ!
BERBAT! BERBAT!
7
BERBAT!
HOŞ DEĞİL! HOŞ DEĞİL!
6
HOŞ DEĞİL!
ÇOK HOŞ! ÇOK HOŞ!
9
ÇOK HOŞ!
KOMİK! KOMİK!
5
KOMİK!
BEĞENDİM BEĞENDİM
11
BEĞENDİM
İYİ İYİ
11
İYİ
İDARE EDER! İDARE EDER!
11
İDARE EDER!
Ceyda YILMAZ

Eğitimli ve fekat bir o kadarda başıbozuk , yaşamdan keyf almasını bilen neşeli bir tipim işte :)

2 Comments

  1. Şekerde oldukça tehlikeli, belli bir yaştan sonra tüketilmemesi için fazlasıyla uyarı veriliyor yani tüketimine dikkat etmemiz gerek.

  2. Şeker 🍬 yada karbonhidrat hakkaten yüzyilin en büyük bağımlılığı 😔😔😔

Yorumlar kapalı

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format