Peki Çocuklar Dünyayı Nasıl Farklı Algılarlar?

Peki ama hangi yönlerden çocuklar farklıdır? Yetişkinler gibi ihtiyaç halinde hayatta kalmayı öğrenirler mi yoksa kendilerini geliştirirler mi? Ya da bununla mı doğmuşlardır?13 min


141
83 shares, 141 points

Çocuklar yetişkinlerden farklı düşünürler. Kelimenin nasıl işlediğini henüz tam olarak anlamazlar bu yüzden tamamen farklı bir açıdan bakarlar. Ancak bu uzun sürmez. 11 yaş civarındaki çocukların yetişkinlerdeki zihinsel yeteneklerin çoğuna sahip olduklarına inanılmaktadır. Sadece bu yeni yetenekleride tecrübesizlerdir ya da bilgisizlerdir.

Peki ama hangi yönlerden çocuklar farklıdır? Yetişkinler gibi ihtiyaç halinde hayatta kalmayı öğrenirler mi yoksa kendilerini geliştirirler mi? Ya da bununla mı doğmuşlardır?

Beklenildiği gibi çocuklar bazı şekillerde bazı görevleri yerine getirmede yetişkinlerden daha kötüdürler ama şaşırtıcı olarak çocukların yetişkinlerden daha iyi olduğu yönler de vardır.

10 GERÇEK Mİ HAYALİ Mİ?

GERÇEK Mİ HAYALİ Mİ
GERÇEK Mİ HAYALİ Mİ

Çocuklar sık sık hayalinde meydana gelen bir şeyin gerçekte meydana gelmese de yaşandığına inanır. Bu hayal ve gerçekliğin arasındaki farkı zor ayırt etmelerinden kaynaklanır. Hatta eğer bir çocuğa hayali bir olayı anlatmasını isteseniz ve gelecekte o olayla ilgili bir soru sorsanız büyük ihtimalle size olayı gerçekten yaşanmış gibi anlatacaktır.

Ayrıca bir çocuğa yönlendirici bir soru sorarsanız (dün yediğin pizza nasıldı?)  olmayan şeyin bile yaşanmış olduğunu düşünüp sorduğunuz şeyle alakalı size güzel detaylarla bir açıklama yapacaktır.

Bununla birlikte bunun da bir sınırı vardır. Çocuklar çoğu zaman kendi yarattıkları fantezilere inanmalarına rağmen eğer birisi onlara daha az inandırıcı bir şey söylerse ikna olmaları daha olasılıksızdır.

Bilim adamları Jacqueline Woolley ve Maliki Ghossainy, çocuklara, kendilerine anlatılmış olan bilgiler hakkında inançlarını test ettiler ve çocukların, kendilerine inanmak için söylediklerinden şüphe duyma ihtimalinin yüksek olduğunu keşfettiler. Ayrıca  çocuklar bazen fantezi ile gerçeklik arasındaki farklı anlayamazlar bunun sebebi neyi ne kadar bildiklerini anlamamalarıdır. Çoğu insan bunu büyüdükçe öğrenir.

9 NESNE SÜREKLİLİĞİ

NESNE SÜREKLİLİĞİ
NESNE SÜREKLİLİĞİ

Bir şeyin sizin önünüzde gizlendiğini bilseniz ama sonra biri aniden farklı noktaya taşısa oraya saklasa ve bunları siz onu seyrederken yapsa siz (umarım, en azından) onu bulmakta zorlanmazdınız. Bu açık ki bu olayı gerçekleşirken izleseniz nasıl olur da nesnenin nerede olduğunu nereden bilemezsiniz?

Bununla birlikte bir bebeğin oyuncağını sürekli bir battaniyeden diğer battaniyenin altına gizleseniz,sakladığınız her seferinde onun oyuncağı bulmasına izin verseniz ve sonra oyuncağı farklı bir battaniyenin altına gizleseniz bebek diğer battaniyenin altına gizlediğinizde ilk battaniyenin altına bakmaya devam eder. Yukarıdaki video da bunu gösteriyor çünkü bebek bunu görmediyse inanması oldukça zordur. Tipik olarak, bu yanlızca 10-12 aylık bebeklerde görülür ve sonra aniden bu konuyla ilgili bir sorunu olmaz.

Öyleyse bunun nedeni nedir? Bu etkiyi ilk fark eden ünlü psikologJean Piaget, 10-12 aya kadar çocukların ”nesne sürekliliği” kavramını anlayamadığına inanıyor. Eğer bir bebek nesneyi kaybolduktan sonra hala bilmezse sonrasında sadece hatırladıkları şey battaniyeyi kaldırdıklarınında battaniyenin ona bir oyuncak vericek olmasıdır.

8 DİL

Çocuklarda dil öğrenme
Çocuklarda dil öğrenme

Çocuklarda dilleri çok hızlı kavrama eğilimi görülmektedir halbuki daha büyük olduğun zaman basit bir konuşmayı kavramak ana diline göre daha çok öğrenme ve çaba gerektirir.

Ayrıca, iki dilli aileden gelen çocuklar, gerçek bir resmi eğitime rağmen, aynı anda iki dili öğrenebilirler. Bunu gerçekten düşündüğünüzde, bu bir yetişkin için bir yıl boyunca akıcı bir dilin olması için dersler alabileceğinden delice görünüyor.

Ünlü dilbilimci Noam Chomsky bunu “dil edinme aygıtı” anlamına gelen bir LAD’nin yardımıyla öğrendiğinizi  ve dil öğrenmenize yardımcı olmak için gelen rastgele bir kişi olmadığını öne sürüyor .

LAD, beyinde küçük çocukların dil öğrenmelerini ve edinmelerini sağlayan teorik bir araçtır. Hemen hemen tüm dillerin benzer niteliklere sahip olduğunu (fiiller ve isimler, evet / hayır vb.), tüm dilleri birbirine bağlayan bazı ortak araçların olması gerektiğini gösterdi. Chomsky, deneylerinde çocukların neredeyse tüm cümlelerin “öznel-nesne-nesne” ye gittiğini anladıklarını fark etti.

Öyleyse LAD’ye daha sonraki hayatta ne olur? Dil edinimi için gerekli olan erken yaşamda kısa bir dönem olan “kritik bir dönemden sonra” daha da güçlendiğini teorileştirdi. Bu dönemin ne zaman sona erdiği ile ilgili bir çok argüman var, bazıları 18 yaşına kadar bitiyor ve diğerleri sadece dokuz yaşına kadar devam ediyor.

7 İLETİŞİM

ÇOCUKLARDA İLETİŞİM
ÇOCUKLARDA İLETİŞİM

Birisi geniş bir bardaktan uzun bir bardağa su dökecek olsaydı, uzun bardağın içindeki miktarın, fazladan su eklenmediği için geniş bardaktaki miktarla aynı olduğunu bilirdiniz. Bununla birlikte yedi yaşına kadar çocuklar genellikleher iki bardak aynı miktarda su alsa bile uzun camın daha fazla su aldığını düşünür. Bu daha küçük çocukların ‘devredilebilme’ anlayışından yoksun olmasındandır. Bir kaptan diğerine su aktarılınca miktarın değişmeyeceğini anlayamazlar.

Çocukların “yükseklik” ve “genişlik” terimlerini bir araya getirmemeleri, yani sadece yükseklik veya genişliğe odaklanmaları ve diğerini görmezden gelmeleri anlamına geldiği öne sürülmüştür.

6 YÜZLER

bebeklerde algısal daralma
bebeklerde algısal daralma

Hayvanat bahçelerindefark etmişsinizdir ki aynı türden farklı hayvanların, nasıl göründükleri nedeniyle birbirinden ayrı olduğunu söylemek zor olabilir.

Bunun nedeni, beyninizin örneğin iki farklı maymun arasındaki farkı söylemek zorunda kalmamasıdır. Ancak çok küçük bebekler, beyinlerinin insan yüzlerini ayrı ayrı anlatmaya adapte olmalarına izin vermek için zamana sahip olmadıkları için, farklı türlere hala açıklar. Bu psikologların “algısal daralma” dediği bir şeydir.

Altı aylık bebeklerin, bir maymun yüzünün daha önce gösterildikleri bir yüz veya daha önce gösterilip gösterilmediğini anlayabilecekleri ve bu durumun dokuz aylık bir süre sonra ortadan kaybolduğu, bebeklerin bunda yetişkinler kadar kötü olduğu anlaşıldı.

Bir başka çalışmada, dokuz aylıkken bebeklerin, iki maymun yüzünü, benzer olduklarında farklı olduklarını söyleyebildikleri bulunmuştur.

5 Soyut Düşünme

Soyut Düşünme
Soyut Düşünme

11 yaşın altındaki küçük çocuklar düşüncelerini çoğunlukla somut gerçekliğe dayandırıyor, göremedikleri şeyleri yapmalarını gerektiren sorunlardan kendilerini düşünememektedirler. Soyut akıl yürütmede çok iyi değiller.

Psikolog Rudolph Schaffer, dokuz yaşındaki çocuklara üçüncü bir gözü yerleştirecekleri yerleri sorduğunda, hepsi bu yöne bakan iki gözünüz olduğu için, çok anlamsız bir noktaya işaret etti. Ancak, 11 yaşındakiler eller gibi yerler önerdiler, böylece köşeleri de görebileceklerdi. Küçük çocuklar bunu düşünemezdi.

4 GÖRDÜĞÜNÜ DEĞİL BİLDİĞİNİ ÇİZMEK

GÖRDÜĞÜNÜ DEĞİL BİLDİĞİNİ ÇİZMEK
GÖRDÜĞÜNÜ DEĞİL BİLDİĞİNİ ÇİZMEK

Çoğu küçük çocuk çizimde yetişkinlerden daha kötüdür ki bu elbette onların suçu değildir.

Ellerini düzgün bir şekilde çizecek kadar doğru bir şekilde kontrol edemezler. Ama hepsi bu kadar değil; gelişim psikologları N.H. Freeman ve R. Janikoun, beş ve dokuz yaşları arasındaki çocukların önüne bir bardak koydular. Kupa, sapı göremicek şekilde için yerleştirildi, ancak çocuklardan, tam olarak gördüklerini çizmeleri istendi.

Garip bir şekilde, beş ile yedi yaş arasındaki çocuklar, onu görememiş olsalar bile sapı çizdiler, ancak bundan daha büyük olan çocuklar sapı çizmedi. Bu, çocuklar ve yetişkinler arasında oldukça bir farktır. Bir yetişkinden tam olarak gördükleri şeyi çizmeleri istenirse, açıkça tutamayacaklar, ancak çocuklar çizmelidir, çünkü orada olması gerektiğini biliyorlar.

 3 KURALLAR

KURALLAR
KURALLAR

Siz (umarım) iyi niyetli ahlak kurallarına sahip olursunuz, burada iyi niyetli şeyleri yapmanın önemini, kanunu takip etmeyi vb. anlarsınız. Belki de bazen biliyorsunuzdur ki, kurallar kırılmalıdır. Bununla birlikte, bir çocuğun ahlaki akıl yürütmesi bu kadar karmaşık değildir. Aslında, en küçük çocuklar için, onların ahlaki inançlarının sadece cezadan kaçınmaya dayalı olduğuna inanılıyordu. Onların akıl yürütme davranışları, doğru davranış tarzının, ödüllendirilen şey olduğunu ve sonunda çoğu yetişkinin sahip olduğu ahlaki akıl yürütme haline gelene kadar, onu geliştirmeye başlar.

Bunu gösteren bir çalışmada çocuklara neyin daha kötüye gittiğini sormak: kazara bir çok şeyi kırmak veya yaramaz bir şey yaparken bir şeyi kırmak. Belli ki, amacın yapıldığı durum daha kötüsüdür, fakat daha az gelişmiş ahlaklı küçük çocuklar, “yaramaz” şeyleri yaptıkları için, pek çok gözlükleri kıran birinin yaramaz olduğunu söyleyecektir.

2 AKIL TEORİSİ

AKIL TEORİSİ
AKIL TEORİSİ

Akıl teorisi, başkalarının sizden farklı düşündüğü ve herkesin bildiğiniz şeyi bilmediği anlayışıdır. Küçük çocuklar bunu fark etmez, ancak bildikleri bir şeyi düşünürler, herkes bilir. Bu bir grup insan tarafından test edildi, bunlardan biri Simon Baron-Cohen (ünlü aktör ve komedyen Sacha Baron Cohen’in kuzeni). Sally Anne görevi olarak bilinen bir şey geliştirdi.

Basitçe, bu deneyde, bir çocuk, diğer çocuğun izlediği bir odadan ayrılır, o sırada odadaki başka bir kişi çocuğu tam olarak görerek bir oyuncak gizler. Çocuğa daha sonra odadan ayrılan kişinin oyuncağı nerede arayacağını düşündüğü sorulur. Çocuklar oyuncağın orda olmasına dair bir fikre sahip olmasalar bile ouyuncağın saklandığı yeri söyleyeceklerdir.

1  GENELLEME

GENELLEME
GENELLEME

Küçük bir bebeğin bacağını bi yere bir ip ile bağlarsanız, beşiği mobil hareket ettirmek için bacağını tekmelemesinin yeterli olacağını çok çabuk öğrenir. Bebek, daha sonraki bir tarihte aynı beşiğe yerleştirilirse bunu yapabileceklerini hatırlayacaktır. Bununla ilgili özel bir şey yok.


Beğendin mi? Arkadaşlarınla Paylaş O Zaman!

141
83 shares, 141 points

Sizin Tepkiniz Nedir?

Üzgün! Üzgün!
2
Üzgün!
SEVİMLİ! SEVİMLİ!
2
SEVİMLİ!
BERBAT! BERBAT!
1
BERBAT!
HOŞ DEĞİL! HOŞ DEĞİL!
1
HOŞ DEĞİL!
ÇOK HOŞ! ÇOK HOŞ!
2
ÇOK HOŞ!
KOMİK! KOMİK!
0
KOMİK!
BEĞENDİM BEĞENDİM
2
BEĞENDİM
İYİ İYİ
2
İYİ
İDARE EDER! İDARE EDER!
2
İDARE EDER!
Ceyda YILMAZ

Eğitimli ve fekat bir o kadarda başıbozuk , yaşamdan keyf almasını bilen neşeli bir tipim işte :)

One Comment

  1. Çocukların dünyayı fark edişi olgun insan kapasitesinde olmuyor biraz daha farklı ve basit algılanıyor ancak büyüdükçe bu algı değişiyor.

Yorumlar kapalı

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format